FOR PUBLICATION
UNITED STATESCOURT OF APPEALS
FOR THE NINTH CIRCUIT

ROBERT VAN BUSKIRK,

M.D.L.,1257, inre: Cable News No. 00-16616
Network,

D.C. Nos.
Plaintiff-Appellant, CV-98-20946-JF
v CV-99-20889-JF

CABLE NEWS NETWORK, INC., TIME

OPINION
INC., and TIME WARNER INC.,
Defendant-Appellee.

Appea from the United States District Court
for the Northern District of California
Jeremy Fogel, District Judge, Presiding

Argued December 5, 2002
Submitted March 20, 2002
San Francisco, California

Filed March 20, 2002

Before: Myron H. Bright,* Betty B. Fletcher, and
Raymond C. Fisher, Circuit Judges.

Opinion by Judge Bright

*The Honorable Myron H. Bright, Senior United States Circuit Judge
for the Eighth Circuit, Sitting by designation.
4561



4562



4563



4564



COUNSEL

Charles E. Lyons, Charlotte, North Carolina, and Bruce J.
Robbins and Elihu H. Berman (argued), Clearwater, Florida,
for the appel lant.

4565



Kevin T. Baine, Nicole K. Seligman, Thomas G. Hentoff,
Mary-Rose Papandrea, and Paul Gaffney (argued), Washing-
ton, D.C., for the appellee.

OPINION
BRIGHT, Circuit Judge:

Appellant Robert Van Buskirk brought an action for defa-
mation against Appellees, Cable News Network (CNN), Time
Inc., and Time Warner Inc., based upon a series of television
and magazine reports stemming from Operation Tailwind, a
1970 United States military operation conducted in Laos. The
district court dismissed the action with prejudice for failure to
state a claim upon which relief can be granted. We AFFIRM
the district court in part and REVERSE and REMAND in
part.

|. Facts and Procedural Background

Robert Van Buskirk filed hisinitial complaint alleging def-
amation in the United States District Court for the Western
Didtrict of North Carolinain June of 1999. The Judicia Panel
on Multidistrict Litigation transferred the case to the Northern
Digtrict of California and consolidated it with six other libel
cases based on the Tailwind reports. Appellees, CNN, Time
Inc., and Time Warner Inc., filed a Federal Rule of Civil Pro-
cedure 12(b)(6) motion to dismiss. On March 20, 2000, the
district court granted Appellees motion, but allowed Van
Buskirk leave to amend his complaint "in order to ensure that
[Van Buskirk] has every opportunity to present aviable claim
before the Court reaches any decision asto final dismissal of
hisaction." Van Buskirk filed his Second Amended Com-
plaint on May 30, 2000. After a hearing on the matter, the dis-
trict court again granted Appellees motion to dismiss, this
time with pregjudice and without leave to amend.

4566



Van Buskirk's defamation claims stem from news reports
broadcast by CNN and by an article published in Time Maga-
zine. Both CNN and Time reported that the United States mil-
itary used sarin nerve gas during Operation Tailwind, the
purpose of the operation wasto kill American defectors, and
women and children were killed during the operation. Van
Buskirk al'so complains that he was defamed by a subsequent
retraction of the reports on CNN that described him as a "pri-
mary source" who gave inconsistent statements to CNN and
took medication for a nervous disorder.

Specificaly, on June 7, 1998, CNN aired its first broadcast
of NewsStand: CNN & Time, atelevision news program, fea-
turing the first of atwo-part series concerning Operation
Tallwind. Time Magazine published an article reporting virtu-
ally the same story.1 On June 14, CNN broadcast a follow-up
report setting forth opposing views regarding the type of gas
that was used in the operation.2

Prior to the broadcast, CNN repeatedly interviewed Van
Buskirk. CNN recorded six or seven hours of video and audio
tape concerning Van Buskirk's participation in Operation
Tallwind as alieutenant in the United States Army Special
Forces. Van Buskirk's words and image from those inter-
views appeared throughout the challenged reports.

After the broadcast of the Tailwind reports, CNN retained

1 The Time article was published in the June 15 issue, which appeared

on newsstands on June 8, 1998. The article was entitled, "Did the U.S.
Drop Nerve Gas?' and it carried bylines of the producer and correspon-
dent on theinitial CNN broadcast and was similar in content.”

2 This broadcast concerned the statements of senior military officials at
the time of Operation Tailwind who asserted that tear gas, not nerve gas,
was used during the operation. The broadcast also reported that the Secre-
tary of Defense had opened an investigation into the matter. Van Buskirk
was not named or quoted in this broadcast, but his picture, in a 28-year-old
snapshot, appeared briefly on screen, once at the beginning of the broad-
cast and once toward the end.

4567



aFirst Amendment attorney, Floyd Abrams, of New Y ork, to
conduct areview of the factual basisfor the reports. On July
2, 1998, CNN published areport (the "Abrams report") which
concluded that CNN should retract the story because the
record established insufficient credible evidence to support
the story's claims. The same day, CNN retracted its broadcast
and apologized. On July 5, CNN broadcast an additional
report discussing at length both the Abrams report and the
decision to retract.

In this report, featured on the CNIN program Talkback Live,
a CNN correspondent stated that Van Buskirk "wrote a book
about the incident which never mentioned nerve gas nor
defectors, that his statements in different interviews with
CNN were inconsistent, and that his own knowledge of what
sort of gas was used was limited." The correspondent also
reported that Van Buskirk "said he had been taking drugs for
anervous disorder for ten years though he finally stopped.”
Similar statements were made on a follow-up segment on
NewsStand, later that day. In an interview for the segment,
Foyd Abrams mentioned Van Buskirk: "And worst of all,
worst of everything, he didn't know what he was talking
about. He's not a guy who would know if it was nerve gas or
deeping gas or tear gas. He was on the ground.” Defendant's
Motion to DismissEx. 5 at 4.

After Van Buskirk filed his Second Amended Complaint,

the district court again considered CNN's motion to dismiss.
The district court, without objection, concluded that it could
properly consider the complete interview transcripts and tapes
under the incorporation by reference doctrine.3 The court then
dismissed the complaint with prejudice and denied leave to
amend. Van Buskirk appeals this order.

3 Neither party challenges this decision to review the complete tran-
scripts and tapes.

4568



I1. Standard of Review

The district court granted defendants motion to dismiss
under Rule 12(b)(6). Ordinarily, a court may look only at the
face of the complaint to decide a motion to dismiss. In this
case, the district court relied on the doctrine of"incorporation
by reference” to consider documents that were referenced
extensively in the complaint and were accepted by al parties
as authentic. See In re Silicon Graphics Inc. Sec. Litig., 183
F.3d 970, 986 (9th Cir. 1999). Under the "incorporation by
reference” rule of this Circuit, a court may look beyond the
pleadings without converting the Rule 12(b)(6) mation into
one for summary judgment.

We review de novo the district court's dismissal of com-
plaints for failure to state a claim under Federal Rule of Civil
Procedure 12(b)(6). 1d. at 983. "A complaint should not be
dismissed unless it appears beyond doubt that plaintiff can
prove no set of factsin support of his claim which would enti-
tle him to relief.” Rabang v. INS, 35 F.3d 1449, 1451 (Sth Cir.
1994) (citing Buckey v. County of Los Angeles, 968 F.2d 791,
793-94 (9th Cir. 1992)).

[11. Discussion

A. Original Broadcasts

After reviewing the CNN interviews with Van Buskirk as
awhole, the district court concluded as a matter of law that
Van Buskirk could not maintain a defamation action based
upon the reported use of deadly nerve gas or the targeting of
American defectors because such reports were consistent with
Van Buskirk's own version of events astold to Appellees.
The district court did acknowledge that the reports contained
some "contextual discrepancies,” but ultimately decided that
adefamation claim could not stand where a report was
entirely consistent with the plaintiff's version of events. Addi-
tionally, the court found no authority for “the proposition that

4569



publication of statements obtained during repetitive, sugges-
tive or even brutal interviews givesrise to aclaim for defama-
tion."

Van Buskirk argues that the district court erred on several
grounds. First, Van Buskirk maintains that Appelleesrelied
on coercive interview tactics, such as repeatedly"interrogat-
ing" him, to elicit statements from him. In the same vein, Van
Buskirk claims Appellees "planted in his mind the belief that
the true mission might have been to kill American defectors.”
Second, Van Buskirk alleges that Appelleestook excerpts
from the hours of "repetitive suggestive questioning” out of
context in order to support its dual premises about the use of
sarin gas and the killing of American defectors. 4 Findly, Van
Buskirk argues that CNN reported that women and children
had been killed by members of Operation Tailwind when
truthful information provided by Van Buskirk indicated that
he had no personal knowledge of any such killings.

Van Buskirk cites only one case in support of these argu-
ments, Flake v. Greensboro News Co., 195 S.E. 55, 60 (N.C.
1938), which held that a court should determine how ordinary
people would naturally understand the publication in deciding
whether or not it islibelous.5 In his briefs to this court, Van
Buskirk does not attempt to refute the district court's legal
conclusion that reports consistent with a plaintiff's own ver-
sion of events cannot be found to defame that individual.

In reviewing the district court's conclusions, we note
that the court cited Brown v. Boney, 255 S.E.2d 784, 791
(N.C. Ct. App. 1979) (holding that under North Carolinalaw

4 Van Buskirk is most concerned with what he believes to be CNN's use
of his statements in such amanner that it appeared he was endorsing
CNN's story line. He points to the juxtaposition of his statements and
those of the CNN correspondents for support of this theory. See Appel-
lant's Reply Br. at 2-3.

5 Thereis no dispute that North Carolina law governsthis case.

4570



an admission of the truth of the statement is a complete
defense to adefamation claim), in support of its conclusion
that Van Buskirk cannot maintain a defamation action
because Appellees reports were consistent with Van
Buskirk's own version of events as told to Appellees. Signifi-
cantly, Brown stands for the proposition that truth is a defense
to defamation, not that a paraphrasing of plaintiff's own
words by a defendant does not amount to defamation. Without
explicitly saying so, the district court in this case extended
North Carolinas "truth" defense to include an"own words'
defense. Other courts have recognized the logical extension of
the "truth" defense to include an "own words' defense. See
Thomasv. Pearl, 998 F.2d 447, 452 (7th Cir. 1993) ("[A]
party's accurate quoting of another's statement cannot defame
the speaker's reputation since the speaker is himself responsi-
ble for whatever harm the words might cause. . . . The fact
that a statement istrue, or in this case accurately quoted, isan
absolute defense to a defamation action.”); see also Johnson
V. Overnite Transp. Co., 19 F.3d 392, 393 n.1 (8th Cir. 1994)
(recognizing the "general rule that a defamation claim arises
only from a communication by someone other than the person
defamed"); Smith v. School Dist. of Philadelphia, 112 F.
Supp.2d 417, 429 (E.D. Pa. 2000) (noting that "[g]enerdlly, a
plaintiff can not be defamed by the use of his own words").

We will apply the "own words " defense in this context.

The parties do not cite to any authority indicating that the
North Carolina Supreme Court has expressly rejected or
accepted the "own words' defense. Nor can we find any
authority on point. Nonetheless, that defense iswidely
accepted and consistent with North Carolina's recognition of
the related truth defense. We will, therefore, presume that
North Carolinalaw incorporates such a defense and apply it
here.

Asthedistrict court determined, Van Buskirk admitted
the truth of each of the three facts he now chalenges. Van
Buskirk admits that he said, "My personal opinion is probably

4571



Tailwind was about killing defectors." With regard to the use
of sarin gas, Van Buskirk did refer to the gas as'lethal gas,”
"poison gas," "deep gas," and in his opinion, as probably a
"nerve agent.” Van Buskirk also made the statement, "we
were specifically ordered in Tailwind to kill anything that
moved" and other similar statements that indicated non-
combatants were killed.

Asthe digtrict court noted, even though some "contex-

tual discrepancies’ exist between Van Buskirk's own words
and Appellees quotation of those words, we follow the
Supreme Court's teaching that "[m]inor inaccuracies do not
amount to falsity so long as the substance, the gi<t, the sting,

of the libelous charge can be justified.” Masson v. New Y orker
Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 517 (1991) (internal quotation
marks omitted). The minor inaccuracies that Van Buskirk
attempts to show do not affect the "gist” of the statements
quoted by Appellees.

Furthermore, we rgject Van Buskirk's argument that Appel-
lees coerced him into adopting a certain version of events.
The journalist's right to use aggressive and abrasive tacticsin
an attempt to ferret out information from reluctant individuals
iswell established. See, e.qg., Desnick v. ABC, 44 F.3d 1345,
1355 (7th Cir. 1995) (explaining that if the broadcast itself
does not contain actionable defamation, the "target has no
legal remedy even if the investigatory tactics used by the net-
work are surreptitious, confrontational, unscrupulous, and
ungentlemanly").

B. Retraction Broadcast

The district court aso dismissed Van Buskirk's additional
claims after determining the following statements did not con-
stitute an adequate basis for a defamation claim: (1) Van
Buskirk was the "primary source” for the Tailwind reports;
(2) Van Buskirk gave statements to CNN that were inconsis-
tent with his previoudly published book, which made no men-

4572



tion of nerve gas or killing defectors; and (3) Van Buskirk had
been on medication for a nervous disorder. The court con-
cluded that describing Van Buskirk as a primary source was
not defamatory and VVan Buskirk had not denied the fact that
he did not mention nerve gas or killing defectorsin his book
or that he had taken medication for a nervous disorder.

Theretraction of the Tailwind story was broadcast on two
separate programs. (1) on CNN Takback Live on July 2,
1998; and (2) on NewsStand: CNN & Time on July 5, 1998.
On the Talkback Live program, a CNN correspondent made
the following remarks about VVan Buskirk:

But the Abrams report6 notes, as the CNN broadcast
did not, that Van Buskirk wrote a book about the
incident which never mentioned nerve gas nor defec-
tors, that his statements in different interviews with
CNN were incons stent, and that his own knowledge
of what sort of gas was used was limited. And he
said he had been taking drugs for a nervous disorder
for ten years though he finally stopped.

Defendant's Motion to Dismiss Ex. 4 at 3. On the July 5
NewsStand program the same correspondent said:

CNN's primary source on the ground in Operation
Tailwind was Robert VVan Buskirk, the lieutenant
who was second in command. He talked about nerve
ges.

But in his 1983 book about Tailwind, Van Buskirk
mentioned neither nerve gas nor defectors. And in
talking to CNN, he said he had been taking medica-

6 The Abrams report refers to the independent verification report pre-
pared by Floyd Abrams which led to the story's retraction.

4573



tion for a nervous disorder for ten years, though he
finally stopped.

Defendant's Motion to Dismiss Ex. 5 at 4. Later Floyd
Abrams stated:

And worst of all, worst of everything, he didn't
know what he was talking about. He's not a guy who
would know if it was nerve gas or slegping gas or
tear gas. He was on the ground.

Id. And later in the program the correspondent stated:

It was Van Buskirk who talked about first seeing,
then killing defectors, and described one he saw.

But he didn't mention that in his book, either. And

in hisfirst conversation with CNN producer April
Oliver, he mentioned killing a Russian, not an Amer-
ican.

Id. at 4.

Van Buskirk argues that being labeled as the primary

source is defamatory because it shifts the blame from CNN to
Van Buskirk; in essence, CNN made Van Buskirk into the
"fall guy." Viewing the factsin the light most favorable to
Van Buskirk, his status as a primary source is indisputable.
Van Buskirk gave many hours of interviewsto CNN and
adopted, albeit reluctantly, each of the major points of CNN's
story. Additionally, Van Buskirk admits that he was the most
featured source in his brief to this court, "He was the one
most frequently seen during the broadcasts, his face and voice
having been seen and heard some nineteen times, almost more
than the faces and voices of al the other participants togeth-
er." (Appellant's Br. at 30-31). Similarly, CNN's report about

4574



the inconsistency of Van Buskirk's interview statements and
the inconsi stencies between his statements and what he wrote
in hisbook cannot be actionable defamation because these
statements are conceded as true by Van Buskirk.

Turning to the remaining retraction statement, Van Buskirk
contends that it was defamatory of CNN to not disclose that
the medication he had been taking was not mind-atering and
he had stopped taking it more than ten years before the date
of the broadcasts. He argues that a reasonable trier of fact
could find that CNN's statements indicated that Van Buskirk
was mentally unbalanced and, by implication, unreliable.

In hisinterviews with CNN, Van Buskirk admitted that he
had taken medication for a nervous disorder:

Question: Do you have any physical maladies
today that you can tie to this gas that you got
exposed to?

[Answer]: | really you know, | really don't

know. | the VA gave me aphysical, and they've
rated me a 20 percent disabled, and they call it a ner-
vous disorder. We don't know. And for 10 years
they gave me lithium. And | had side effects from
the lithium to where | finally stopped . . . | don't
know that the nervous disorder that |'ve been diag-
nosed with, | don't know if it's associated with
stress, or with exposure to chemical or not. | know
onething, | know that I've had a tough time, physi-
caly. And I'm often at the VA hospital.

Interview Tr. & Notes at 1094.

In his Second Amended Complaint, Van Buskirk alleges

that CNN defamed him "as being unreliable asa source.. . .
because he took drugs for ten years for a nervous disorder but

4575



stopped.” See Second Amended Complaint{ 43. He further
alleged that he was defamed by CNN

falsely and incompletely disclosing that he had been
taking medication for a nervous disorder for ten
years and finally stopped . . . [despite CNN's ] know-
ing that he had not taken any medication for ten
yearsthat he had previoudly taken for anervous dis-
order; and that in any event, the medication he had
taken for the disorder was in no way mind altering.

Id. at §48. The district court reviewed Van Buskirk's Second
Amended Complaint, and with regard to this claim, the court
decided that Van Buskirk had not stated a claim upon which
relief could be granted because "Van Buskirk had not denied
being on medication for many years."

The district court failed to appreciate the full nature of

Van Buskirk's claim. It would appear that CNN, inits zea to
shift al blame for its own failure to adequately investigate the
Tailwind story, sought to portray Van Buskirk as unreliable
by any means available. CNN's statements that VVan Buskirk
"had been taking medication for a nervous disorder for ten
years, though he finally stopped” were not accompanied by
the additional facts that he had ceased taking medication more
than ten years earlier and that the medication was not mind-
altering.7 See Milkovich v. Lorain Journa Co., 497 U.S. 1,
18-19 (1990) (addressing the fact versus opinion distinction)
("Even if the speaker states the facts upon which he bases his
opinion, if those facts are either incorrect or incomplete, or if
his assessment of them is erroneous, the statement may still
imply afalse assertion of fact."). CNN also juxtaposed these
statements with other statements in the retraction indicating

7 The record, although not well-developed, indicates that CNN does not
dispute that it was aware that Van Buskirk had stopped taking medication
ten years before the Operation Tailwind reports aired and that such medi-
cation was not mind-altering.

4576



that Van Buskirk was an unreliable source at the time of his
interviews with CNN. See Renwick v. News and Observer
Publishing Co., 304 S.E.2d 593, 600 (N.C. Ct. App. 1983)
(explaining that under North Carolina law the "intent and
meaning of an alleged defamatory statement must be gathered
not only from words singled out as libelous, but from the con-
text in which they appear."), rev'd on other grounds by Ren-
wick v. News and Observer Publishing Co., 312 S.E.2d 405
(N.C. 1984); Tyson v. L'Eggs Products, Inc., 351 S.E.2d 834,
842 (N.C. Ct. App. 1987) ("In determining whether a pub-
lished articleislibelous, it must be read and considered in its
setting.") (citations omitted).

In the aternative, CNN's statements could have given

the impression that Van Buskirk was mentaly ill and required
medication that he was no longer taking. In short, the state-
ments (and omissions) about Van Buskirk's use of medication
may have created a false impression that Van Buskirk's use

of (or need for) medication was the cause of CNN's erroneous
story on Operation Tailwind.

Statements, although perhaps “true " when viewed in
isolation, may create an overall false impression when consid-
ered in context. See Renwick, 304 S.E.2d at 600; Tyson, 351
SE.2d at 842. See also Turner v. KTRK Television, Inc., 38
S.W.2d 103, 115 (Tex. 2000) (applying Texas law) ("[A]
plaintiff can bring a claim for defamation when discrete facts,
literally or substantially true, are published in such away that
they create a substantially false and defamatory impression by
omitting material facts or juxtaposing factsin a misleading
way."); Dixson v. Newsweek, Inc., 562 F.2d 626, 631 (10th
Cir. 1977) ("A publisher may not escape liability for defama-
tion when it takes words out of context and uses them to con-
vey afase representation of fact."); Cranev. The Arizona
Republic, 972 F.2d 1511, 1522 (9th Cir. 1992) (applying the
"fair and true" reporter's privilege under Californialaw)
(athough individual statements were true, their juxtaposition

4577



conveyed the false impression that one of two officials was
lying).

Van Buskirk alegesin his complaint that CNN acted
maliciously and deliberately disregarded the truth by not fully
disclosing the facts surrounding Van Buskirk's usage of medica-
tion.8 This contention is sufficient to state a claim for relief
under Rule 12(b)(6). We determine that the question of

whether Van Buskirk was defamed by CNN's comments
regarding his taking medication for a nervous disorder merits
further development. We remand this issue to the district

court for further proceedings.

V. Conclusion
For the foregoing reasons, the judgment of the district court

isAFFIRMED in part and REVERSED and REMANDED
in part. Each party to bear its own costs.

8 We note that it is not clear what the parties, or for that matter the dis-
trict court, assume Van Buskirk's status to be for purposes of invoking the
congtitutional malice standard. In any event, he certainly falls within the
category of aprivate individual suing a media defendant for speech about
amatter of public concern, and does at |east have'the burden of showing
falsity, aswell asfault, before recovering damages." Milkovich, 497 U.S.
at 15-16 (quoting Philadel phia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767,
776 (1986)). On remand, this matter should be resolved.

4578




